Thursday, July 2, 2009

* nama dan maksud *

Pada 29th November 1985  mak dan abah saya telah menamakan saya sebagai Syirin Nadia Najat. Mengikut cerita mak, nama saya tercipta hasil gabungan mereka dan juga nenek. xtaw la betul ke x. masa kecik mungkin saya rasa rimas dengan nama yang panjang sebab orang tak tahu nak panggil yang mana. dan paling saya xsuka bila orang panggil saya dengan nama yang akhir iaitu najat. saya akan jeling atau buat tak tahu je kalau najat diorang panggil. itu kisah masa kecik. dan jugak kalau kat sekolah, cikgu atau kawan² sure panggil dengan nama permulaan. kan? korang pon mesti macam tu kan? ok nama awal saya syirin. saya jugak rimas sebab nama syirin tu saya kongsi bersama dengan kakak saya iaitu Syirin Nazli. so saya rasa cam xmesra bila orang panggil saya syirin. clear kan? saya amattttt lah senang dgn panggilan NADIA. saya rasa sangat selesa dan mesra kalau orang panggil saya dgn nama tu. family panggil saya nama itu. jugak kawan² rapat sekarang.
Lain pulak masa dah besar, bila masuk kolej jer saya xpublish langsung nama penuh saya, saya xnak ada sebarang question² yang dtg. saya introduce diri sebagai nadia. molek kan? dan saya rasa sangat real. dan mungkin bila bergaul dgn saya sehari demi sehari semua orang tahu nama penuh saya dan mereka xkan pandai² nak panggil saya dgn nama awal dan akhir. =p
Ishh,,pelik betol entry kali ni. merepek pon ada. ha-ha.
Ape² pon saya amat appreciate dan proud sebab ada nama yang lain dari yang lain. thanx parent! disebalik ketidaksukaan saya semasa kecil,,saya rasa nama saya sekarang ni adalah 'nyawa' kepada ape yang ada sekarang. makna² nama yang saya google, buat saya fikir tentang kehidupan saya selama 24 tahun ni.

Syirin : Nama Wanita Dahulu
Nadia : Awal Mula Sesuatu / Kesetiaan
Najat : Keselamatan / Kejayaan / Kelepasan

Semoga nama saya ini membawa keberkatan hidup dunia dan akhirat, dan juga sentiasa bersama dengan kebahagiaan. eternity. 

p/s : proudly present to all of u. My new nephew : AISY ALAUDDIN  ( xtaw maksudnye, sila google ) 

3 comments:

Putri Ramlan said...

saya nak panggil awak najat! :D

Nadia Rahman said...

ahaha..
najat eyh?
nama saya juga kan?

Anonymous said...

nad ;)